1602

Ultimátní komiksový komplet 27: Čelní srážka Marvelu a alžbětinské Anglie

Ultimátní komiksový komplet má svá pro i proti. Nikdo mu ale nevezme, že českým čtenářům přinesl několik klasických děl, která by tu těžko vyšla – a minimálně jeden skvost, u které zůstává rozum stát, proč už po něm domácí vydavatelé dávno neskočili.

Je to tak. UKK-čko se nám pomalu ale jistě chýlí ke konci, takže se čas na malé bilancování. Ultimátní komiksový komplet, aktuálně nejvýraznější nositel barev Marvelu na českém trhu, má své oddané zastánce, stejně jako ty, kteří se k němu staví více rezervovaně. A argumenty obou stran mají svou váhu. Přesto, kdyby nic jiného, titul, o kterém teď bude řeč, legitimizoval v mých očích samu existenci tohoto projektu. Tím titulem je minisérie 1602, pod níž není podepsaný nikdo menší, než slovutný a u nás tak oblíbený Neil Gaiman. Gaiman si udělal jméno především Sandmanem, kde se naplno projevila nespoutanost jeho fantazie. Mohlo by se proto zdát, že mu pevně sešněrovaný svět Marvelu mu bude těsný. Nebyl by to však Neil Gaiman, aby si neporadil. Výsledkem je unikát, ba nebojím se říci skvost.

Jak název napovídá, Neil Gaiman zasadil klasické marvelovské hrdiny do historie, konkrétně do sklonku vlády panenské královny Alžběty. Už ze Sandmana víme, že Gaiman má pro dobu alžbětinské, resp. shakespearovské Anglie slabost. To, co je ale v kulturních dějinách známo jako zlatý věk, bylo po stránce každodenní politiky dost napjatým obdobím. Na evropské politické scéně houstla atmosféra, královna Alžběta čelila domácím i zahraničním nepřátelům a situace pomalu, ale jistě spěla ke třicetileté válce. Takže vlastně skvělé kulisy, v nichž se mohou marvelovští hrdinové vyřádit. A Neil Gaiman jim to dopřává měrou vrchovatou. S bezpečnou oporou v pevné ruce Andyho Kuberta, třímajícího brk. Teda tužku.

Gaiman v 1602 skvěle mixuje reálnou historii s historií marvelovského univerza. A překvapivě, funguje to. Sir Nicolas Fury nikoliv jako agent S.H.I.E.L.D.U., ale šéf špionů královny Alžběty? Peter Parquagh jako jeho pomocník? Stephen Strange jako královnin ehm medicus? Kdopak je asi ten ryšavý slepý bard s rudou páskou přes nevidomé oči, pějící o ztracené čtyřčlenné posádce lodi Fantastick? Proč je skotskému králi Jakubovi trnem v oku Javierova výběrová škola plná skutečně neobyčejných studentů? A kdo je ve skutečnosti velký protivník Carlose Javiera, nejvyšší inkvizitor papežské inkvizice? A co má s Javierem paradoxně společné? Inu, staří známí hrdinové tak, jak je neznáme. Zasazení marvelovských superhrdinů (a superpadouchů) do světa na počátku 17. století je nezvyklé, přesto to Gaimanovi drží po kupě stejně dobře jako v klasických moderních kulisách. Gaiman neztratil nic ze svého umu a i na relativně malém prostoru rozehrává nápadité drama, plné zvratů – a to bez toho, aby se provinil jak  proti kánonu skutečné historie, tak proti kánonu marvelovského univerza. Příběh má spád, pointa je klasicky gaimanovsky vygradovaná a nikoliv banální. A samozřejmě průběžné spiklenecké pomrkávání mezi scénáristou a čtenářem kdykoliv se na scéně objeví některá ze známých postav v novém hávu, i to patří mezi klady minisérie 1602. Gaiman všem ponechal jejich typické znaky, přesto je s Kubertovou pomocí dokázat organicky zasadit do alžbětinské doby. Větším oříškem je identita indiána Rojhaze. Ovšem zcela záměrně, neboť jeho úloha je v celém příběhu klíčová.

Minisérie 1602 představuje nepřehlédnutelný milník v historii Marvelu a další z úspěchů, který dláždí úspěšnou kariéru Neila Gaimana. Potvrzuje to i fakt, že na Gaimanův a Kubertův alžbětinský opus navázali další autoři. Snad i to tu jednou vyjde. Každopádně 1602 je pro mne jedním z nejlepších překladových komiksů.

Název: 1602

Autor: Neil Gaiman

Kresba: Andy Kubert